Autor: Christopher Paolini
Tłumaczenie: opracowanie zbiorowe
Wydawnictwo: Mag
Liczba stron: 496
Recenzentka:
Kamila
„Eragon” to książka
napisana przez Christophera Paoliniego w 2002 roku, w Polsce wydana w 2005. Reprezentuje
mój ulubiony gatunek fantasy, który pozwala na przeniesienie się do innego
świata, ograniczanego tylko przez wyobraźnię autora oraz czytelnika (podczas
kreowania swojej wizji opisywanego świata i wydarzeń). Paolini, amerykański
pisarz włoskiego pochodzenia, napisał swoje debiutanckie dzieło, właśnie „Eragona”, mając
19 lat. Powieść została wydana i rozreklamowana przez wydawnictwo jego
rodziców, co negatywnie odbiło się na opinii krytyków, zwłaszcza po
przycichnięciu pierwszych zachwytów nad debiutem. Recenzenci zarzucili młodemu
pisarzowi brak głębi charakterów postaci i nowatorskości oraz przewidywalność
akcji. Czy rzeczywiście książka jest tak nieudolna, a sukces osiągnęła dzięki
reklamie?
Paolini
przedstawia nam krainę Alagaesia, rządzoną przez Galbatorixa, króla-tyrana, dotąd
niepokonanego. Przeciw jego rządom buntują się Vardeni (z języka elfów varden-
strażnik), ukrywający się w górach. Król jest także ostatnim Smoczym Jeźdźcem.
On i jego wspólnicy zdradzili swój zakon, a pozostali zbuntowani Jeźdżcy
zginęli z rąk walczących o wolność Vardenów. Jednak tyrana na tronie może
pokonać jedynie inny Smoczy Jeździec, i to właśnie jego historię opisuje
książka. Tytułowy Eragon, zwykły chłopak mieszkający w górskiej wiosce, podczas
polowania odnajduje niebieski kamień, z którego wykluwa się smok, wyznaczając
go na swojego Jeźdźca. Młodzieniec nie dostrzega powagi sytuacji i nie wie, jak
stał się ważny.
Tymczasem
do wioski przybywają Ra'zakowie, starożytne humanoidalne istoty, które król
zmusił do służby. Zabijają przybranego ojca chłopca i rozpoczynają pościg za
Eragonem, wspieranym przez byłego wioskowego bajarza, okazującego się wybitnie
uzdolnionym wojownikiem i Smoczym Jeźdźcem. Do tego momentu opowieść brzmi
standardowo, nie widać wykorzystania potencjału drzemiącego w młodym umyśle
uzdolnionego pisarza. Lecz z czasem widzimy, że dzieje Eragona nie są ciągiem
przypadkowych zdarzeń, bo w wielu fragmentach został zachowany ciąg
przyczynowo-skutkowy. Chłopiec zmienia się w mężczyznę z jednego tylko powodu –
by przeżyć. Dorasta, gdyż od tego zależy jego przetrwanie. Dorasta, by sprostać
wymaganiom stawianym mu przez jego kolejnych nauczycieli.
Christopher
Paolini zawarł w książce bardzo duży pierwiastek ludzki. Każdy czyn Eragona po tym,
jak został Smoczym Jeźdźcem, każda decyzja polityczna lub militarna mają
odbicie w życiu mieszkańców Alagaesii, którzy jako społeczeństwo są różni.
Przykład: Galbatorix po usłyszeniu plotek o nowym Jeźdźcu, będącym zagrożeniem
dla jego władzy, zarządza przymusowy nabór do wojska, by zająć się Vardenami,
nim Eragon stanie się potężny. Prosty zabieg, rozstrzygnięcie losów szarych
ludzi – lecz tak rzadko widzimy ich pośredni wpływ na fabułę książki.
Jak
każdą krainę fantasy, Alagaesię zamieszkują inne rasy niż tylko ludzka. Elfy,
podobne do tolkienowskich, są długowieczne, wyniosłe, aroganckie i odizolowane
od zwyczajnego świata. Są też potężne i gotowe walczyć z tyranem, zwłaszcza gdy
szanse na pokonanie go będą duże. Urgale przypominają orków. To proste,
kierujące się prawem silniejszego istoty, walczące o przetrwanie w trudnym
środowisku, rozwijające własną kulturę. Początkowo urgale są wrogo nastawieni
do ludzi, poznajemy ich jako zwolenników króla. Z czasem przyłączają się do walki
z królem, gdyż widzą w nim zło. Paolini kreuje obraz Eragona na walczącego ze
swoimi uprzedzeniami, zmieniającego swoje zdanie o innej rasie. Bo inny nie
znaczy gorszy.
Reasumując:
„Eragon” jako debiutancka książka fantasy jest dziełem
rozbudowanym, a wszelkie niedociągnięcia czy błędy autor koryguje w następnych
tomach cyklu „Dziedzictwo”, którego otwarciem jest „Eragon”.
Copyright © 2013 Kamila
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz